УКРАЇНА
ЖИТОМИРСЬКА ОБЛАСТЬ
НОВОГРАД-ВОЛИНСЬКА МІСЬКА РАДА
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ
РІШЕННЯ
від №
Про результати діяльності комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Новоград-Волинської міської ради
Керуючись підпунктом 1 пункту «а» частини 1статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», заслухавши інформацію директора комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Новоград-Волинської міської ради Світлани ГОНІК про результати діяльності Інклюзивно-ресурсного центру Новоград-Волинської міської ради у 2021 році, виконавчий комітет
ВИРІШИВ:
Міський голова Микола БОРОВЕЦЬ
Інформація про результати діяльності комунальної установи
« Інклюзивно-ресурсний центр» Новоград-Волинської міської ради у 2021 році
Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Новоград-Волинської міської ради (далі – ІРЦ) створена рішенням міської ради від 22.12.2017 № 403. Діяльність ІРЦ забезпечували 8 педагогічних працівників: 2 вчителі-логопеди, 1 вчитель-дефектолог, 2 практичних психолога, 1 вчитель-реабілітолог, які успішно пройшли конкурсний відбір на заміщення вакантних посад педагогічних працівників ІРЦ. Згідно штатного розпису, станом на 31.12.2020 ІРЦ укомплектований штатними працівниками на 94%. Вакантні посади вчителя-логопеда (0,5 ставки).
Проведено цикл занять в «Інклюзивній школі», до роботи залучалися педагоги-практики, які впроваджують інклюзивне навчання в закладах освіти Новоград-Волинської міської територіальної громади. Спікерами стали завідувач ЗДО, практичні психологи, вчителі-логопеди, асистенти вчителів та фахівці ІРЦ. Тематика виступів націлена на розширення професійного досвіду і компетенцій педагогічних працівників у формуванні сучасного інклюзивного освітнього середовища громади.
Реалізовано та підбито підсумки просвітницького проєкту «Діалог з підлітком: «Інклюзія. Комунікуємо про важливе» за участю практичного психолога ІРЦ Васільєвої Л.В. Проєкт дозволив розширити емоційну чутливість підлітків, формувати толерантне ставлення до дітей з особливими освітніми потребами, збагачувати досвід моральної поведінки, утверджувати позитивні якості особистості, виховувати терпимість, готовність приймати людей з їхніми індивідуальними відмінностями, формувати навички емпатії, співчуття, переконання в тому, що кожна людина, якою б вона не була, є унікальною і неповторною. Проєкт допоміг розширити знання глядачів про інклюзію та інклюзивне навчання.
Фахівцями ІРЦ організовано і проведено тематичні тижні:
В рамках онлайн роботи ресурс-студії «Майстерня успіху» для батьків, які виховують дітей з ООП проведено вебінар “Дитячий тайм-менеджмент: формування навичок самоорганізації у дітей з особливими освітніми потребами” та практикум «Розвиток великої моторики у дітей».
Продовжено ведення рубрики відео-уроків для батьків та відео-консультацій для педагогів. На Facebook сторінці та Youtube каналі ІРЦ розміщено 6 записів спрямованих на розширення знань про побудову ефективної співпраці «дорослий-дитина”.
Працюючи над підвищенням фахового досвіду, фахівці ІРЦ на постійній основі долучались до міжнародних, науково-практичній конференцій, вебінарів, онлайн-семінарів, круглих столів:
Практичний психолог ІРЦ ВасільєваЛ.В. спільно із інженером з питань охорони праці управління освіти і науки Ковальчук Н.А. провели спільний захід «Психологічні аспекти пандемії. Стрес на робочому місці – колективний виклик». Директор ІРЦ Гонік С.Ю. Долучилась до засідання круглого столу «Важливість батька і батьківства в українській родині та відповідальності батька» організованого Новоград-Волинський міський центр соціальних служб. ВасільєваЛ.В. взяла участь у навчанні з підвищення виховного потенціалу прийомних батьків, батьків-вихователів, організованого на базі Новоград-Волинський міський центр соціальних служб, де в якості залученого фахівця поінформувала учасників про основних функцій та завдань інклюзивно-ресурсних центрів у впровадженні інклюзивного навчання. Спільно з практичним психологом комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» організовано ряд психопрофілактичних заходів з елементами тренінгу «Аптечка самодопомоги при стресі для педагогічних працівників, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами». На базі ІРЦ проведено відкрите засідання ресурс-студії «Майстерня успіху» з теми «Громада рівних можливостей: актуально про інклюзію».
В червні відбулось засідання круглого столу за участю представників галузей освіти, охорони здоров’я, соціальної сфери та батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами. Тема заходу «Міжвідомча співпраця інклюзивно-ресурсного центру: партнерство, стратегії, методика». Мета: розроблення чіткого маршруту для батьків, для забезпечення своєчасної, кваліфікованої та якісної допомоги дітям з особливими потребами; підвищення якості організації надання ефективної допомоги дітям з особливими освітніми потребами в межах територіальної громади; розширення знань батьків про допомогу, яку надають заклади охорони здоров’я; знаходження компромісних варіантів розв’язання труднощів, які виникають у процесі інклюзивного навчання; налагодження партнерської співпраці батьків дітей з ООП з установами та закладами освіти, соціальної сфери, охорони здоров’я міської ТГ; підвищення ролі батьків дітей з ООП у впровадженні інклюзивної освіти.
Фахівці ІРЦ долучились до ряду флешмобів:
Взяли участь в наймасштабнішій акції «Висадження дерев одним мільйоном людей за одну добу» глобального екологічного проєкту “Greening of the Planet” під час всеукраїнської акції «Створюємо ліси разом» у рамках програми Президента України «Зелена країна».
Згідно наказу КЗ «Житомирський ОІППО» ЖОР від 15.03.2021 року № 61-ОД «Про підсумки обласної виставки перспективного педагогічного досвіду «Сучасна освіта Житомирщини – 2021», Ридецька В.М. була нагороджена дипломом ІІ ступеня за практикум «Логопедичні ігри та вправи для автоматизації шиплячих звуків», Васільєва Л.В. нагороджена дипломом ІІ ступеня за мультимедійний контент «Діалог з підлітком: «Інклюзія. Комунікуємо про важливе». Формування інклюзивної грамотності дітей молодшого підліткового віку шляхом використання сучасних засобів масової інформації та комунікації», Монжиєвська О.В. та Гонік С.Ю. нагороджені дипломом ІІІ ступеня практичний порадник «Відео-урок – ефективна взаємодія з дітьми з особливими освітніми потребами під час дистанційного навчання».
В березні 2021 року фахівці ІРЦ взяли участь в регіональній науково-практичній інтернет конференції «Організація індивідуальної освітньої траєкторії для дитини з особливими освітніми потребами». Організатори: Управління освіти і науки ЖОДА, Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ЖОР, обласний ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти.
До збірника наукових тез увійшли публікації:
З метою розширення інформаційно-просвітницької діяльності, розроблено сторінку ІРЦ на сайті УОН де розміщено актуальну інформацію щодо діяльності установи. З квітня 2021 року запрацював сайт КУ «ІРЦ», який стане в нагоді батькам, фахівцям інклюзивно-ресурсних центрів, педагогам та всім дотичним до впровадження інклюзивної освіти. Структура сайту включає розділ новин та оголошень, інформацію про колектив установи, контактні дані. Відвідувачі веб-ресурсу можуть ознайомитися з особливостями проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, з рекомендаціями фахівців на їх власних сторінках та методичними розробками. Продовжуючи активну інформаційно-просвітницьку роботу та методичну підтримку інклюзивного навчання, фахівці ІРЦ Новоград-Волинської міської ради розробили ряд буклетів для широкого загалу читачів: батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами, практичних психологів, соціальних та корекційних педагогів, вчителів, вихователів, асистентів вчителів та вихователів, які працюють в інклюзивному просторі. В рамках проєкту Новоград-Волинської міської ради спільно з телестудією «Калина» «Комунікуємо з громадою: відкрито про головне» запрезентовано відео ролик «Робота КУ “Iнклюзивно-ресурсний центр”.
В травні 2021 року організовано та проведено виставку творчих робіт дітей з особливими освітніми потребами «Палітра талантів», приуроченої до Дня Матері та Міжнародного дня сім’ї. Було представлено більше 50 оригінальних робіт, виконаних із багатоманіття матеріалів та у найрізноманітніших техніках. Мета заходу: розвиток творчих здібностей дітей з особливими освітніми потребами, реалізація їх талантів, розкриття творчого потенціалу та сприяння у подальшому їх зростанні. Захід спрямований на розвиток творчих здібностей дітей з особливими освітніми потребами, формування естетичних смаків, реалізацію їх талантів, розкриття творчого потенціалу та сприяння у їх подальшому особистому зростанню.
В рамках Великої педагогічної ради ІРЦ провів ряд тематичних івентів:
Протягом серпня-вересня в рамках кваліфікованого системного супроводу дітей з ООП фахівцями ІРЦ надавалися рекомендації педагогічним працівникам щодо розроблення індивідуальних програм розвитку дитини з ООП. Здійснювалась участь у засіданнях команд психолого-педагогічного супроводу закладів дошкільної та загальної середньої освіти. Проводилась активна консультативна робота з педагогами спрямована на ознайомлення з новаціями нормативно-правової бази з питань реалізації інклюзивного навчання в 2021-2022 навчальному році. В рамках тісної співпраці надавались методичні та практичні рекомендації щодо ефективної організації навчання осіб з ООП, обговорювались питання пристосування середовища, адаптації матеріалів, використання допоміжних засобів для навчання та модифікації освітніх програм. Піднімались питання співпраці між вчителем/вихователем та асистентом вчителя/вихователя, вихователя групи продовженого дня, ролі та завдань асистента дитини.
З 23 по 30 вересня в приміщенні ІРЦ відбулася виставка робіт «Барвисті фантазії осені», виготовлених дітьми з особливими освітніми потребами, що отримують корекційно-розвиткові послуги в ІРЦ.
В рамках відзначення Всесвітнього дня психічного здоров’я розпочато цикл тренінгів з особистісного розвитку «Зміцнення резильєнтності як динамічного процесу переживання стресу та формування життєстійкості педагогічних працівників». Цільовою аудиторією проєкту є фахівці інклюзивно-ресурсного центру й центру професійного розвитку педагогічних працівників Новоград-Волинської міської ради.
В грудні 2021 року до Дня Святого Миколая організовано святковий захід для дітей із особливими освітніми потребами, які отримують додаткові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги на базі ІРЦ «Новорічний експрес «У пошуках ялинкових прикрас».
Щотижня проводилися робочі наради директора з фахівцями ІРЦ по організації роботи установи. Протягом року для працівників проводилися заходи, інструктажі з техніки безпеки, охорони праці, пожежної безпеки та цивільного захисту.
Протягом 2021 року до ІРЦ звернулися 258 батьків, проведено комплексну оцінку психолого-педагогічного розвитку 210 дітям, з них 2 дітям з інших адміністративних-територіальних одиниць. Встановлено категорію дитини з особливими освітніми потребами 209 дітям.
На базі ІРЦ проводилися корекційно-розвиткові заняття з 25 дітям, з них 12 дітей дошкільного віку, які не відвідують заклади освіти за станом здоров’я та 13 дітей шкільного віку, які відвідують заклади загальної середньої освіти та не отримували відповідних послуг. Загалом було надано 1067 годин індивідуальної корекційно-розвиткової роботи.
Фахівцями ІРЦ проведено 1496 консультацій батьків/законних представників дітей, 113 консультації педагогічних працівників, відвідано 130 засідання команд психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладах освіти. З метою здійснення комунальною установою «Інклюзивно-ресурсний центр» моніторингового дослідження вивчення якості надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти Новоград-Волинської міської територіальної громади в 2020-2021 н.р. дітям з особливими освітніми потребами, організації роботи корекційних педагогів було розроблено опитувальник для закладів освіти для збору аналітичної інформації. Отримані дані систематизовані та надані начальнику управління освіти і науки Ващук Т.В.
Розроблено (затверджено) ряд внутрішньо-правових документів щодо організації діяльності ІРЦ. Видано 71 наказ по основній діяльності, кадровій роботі, інше. Організовано та проведено конкурс на заміщення вакантних посад педагогічних працівників ІРЦ (практичного психолога та вчителя-дефектолога).
Поновлено інформаційні куточки: про діяльність ІРЦ: поради батькам; з охорони праці, пожежної безпеки та цивільного захисту.
Протягом 2021 року дисциплінарні стягнення, порушення трудової та виконавчої дисципліни у директора та працівників КУ «ІРЦ» відсутні. Директор та працівники преміювалися відповідно до особистого внеску в загальні результати роботи. Вся робота ІРЦ була спрямована на допомогу і підтримку дітей з ООП, їх сімей, педагогів освітніх закладів, які працюють в інклюзивному просторі міської громади.
Продовжено ведення реєстру дітей, які пройшли комплексну оцінку і перебувають на обліку в ІРЦ; ведення особових справ дітей, які пройшли комплексну оцінку; ведення реєстрів закладів освіти та фахівців, які забезпечують інклюзивне навчання; журналів обліку заяв батьків та обліку висновків про комплексну оцінку, журналів консультацій. Забезпечувалася підготовка звітної інформації про результати діяльності ІРЦ для засновника, УОН ЖОДА, ЖОРЦПІО, МОН, УОН міської ради, запити, інше. Працівники готували звіти про результати надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг та інших видів діяльності. Складалися та затверджувалися щотижневі графіки роботи фахівців ІРЦ (проведення комплексної оцінки, корекційно-розвиткових занять).
В установі забезпечувалася в повному обсязі експертно-діагностична діяльність: первинний прийом батьків, проведення психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей (оцінка фізичного розвитку, мовленнєвого розвитку, когнітивної сфери, емоційно-вольової сфери, освітньої діяльності), проведення індивідуальних корекційно-розвиткових занять з дітьми з особливими освітніми потребами. Наявні письмові позитивні відгуки від батьків про високу оцінку якості надання освітніх та сервісних послуг в ІРЦ. Постійно проводилися засідання фахівців за участю директора з метою узагальнення результатів проведеної комплексної оцінки розвитку дитини та розробки висновку про комплексну оцінку та надання рекомендацій.
Директор комунальної установи
«Інклюзивно-ресурсний центр» Світлана ГОНІК